Shockwave therapie

Behoort u tot de talloze patiënten met chronische pijn, die al het mogelijke hebben geprobeerd om ervan verlost te raken? Dan is shockwavetherapie wellicht iets voor u. Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat shockwavetherapie vaak erg goede resultaten geeft. Voor shockwavetherapie kunt u terecht bij het Shockwave Centrum in Beilen en Klijndijk.

Operatie voorkomen
Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen en/of verkalking van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierkoppen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken. Dankzij shockwavetherapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.

Hoe werkt het?
Shockwavetherapie is een behandeltechniek, waarbij het letsel door middel van een nauwkeurig gerichte behandelkop wordt behandeld met korte, krachtige pulsen die de patiënt als schokjes ervaart. Het zijn mechanische prikkels, trillingen op de huid, die dwars door de structuur heen gaan (vergelijkbaar met het vergruizen van nierstenen). De behandeling verbetert de stofwisseling en de bloedcirculatie in het gebied waar het pijn doet. Het lichaam wordt als het ware aangespoord om zichzelf te genezen.

Waar wordt het voor gebruikt?
Shockwavetherapie wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat. Er zijn dan ook veel klachten die voor behandeling in aanmerking komen. Denkt u bijvoorbeeld aan:

• schouderpijn met beperkte beweeglijkheid
  • chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • pijn aan de knieschijf
  • chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • hielpijn (hielspoor)
  • andere vormen van tendinitis

De behandeling
Na de intake en het fysiotherapeutisch onderzoek bespreekt de fysiotherapeut met u de mogelijke behandelopties. Wanneer er redelijkerwijs een goed effect te verwachten is, wordt er bij voorkeur gekozen voor behandelopties die vallen onder de aanvullende verzekering voor fysiotherapie. Constateert de fysiotherapeut dat een fysiotherapiebehandeling niet het gewenste effect heeft en is uw klacht geïndiceerd voor shockwavetherapie, dan verwijst de fysiotherapeut u naar het Shockwave Centrum voor een echografisch vervolgonderzoek.

Na het echografisch onderzoek kan worden vastgesteld welke vorm van shockwavetherapie van toepassing is voor uw klacht, radiale of gefocusseerde therapie. Bij radiale therapie wordt oppervlakkig in het lichaam behandeld en met gefocusseerde therapie kan er juist heel specifiek op een klein deel gericht worden.

Kosten informatie

Radiale shockwavetherapie kan deel uit maken van een behandeltraject fysiotherapie bij het Fysio Centrum in Beilen of Klijndijk. In dit geval is de radiale shockwavetherapie een onderdeel van een consult fysiotherapie en maakt deel uit van het fysiotherapeutisch behandelplan. In alle andere gevallen geldt het tarief uit het tarievenoverzicht.

Locaties

Fysiotherapeuten