Shockwave-therapie

Behoort u tot de talloze patiënten met chronische pijn en die al het mogelijke hebben geprobeerd om ervan verlost te raken? Dan is Shockwave-therapie wellicht iets voor u. Diverse wetenschappelijke studies tonen aan dat Shockwave-therapie vaak erg goede resultaten geeft. Voor Shockwave-therapie kunt u terecht bij het Shockwave Centrum in Beilen en Klijndijk.

Operatue voorkomen
Chronische pijn wordt vaak veroorzaakt door ontstekingen en/of verkalking van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierkoppen (trigger points) kunnen veel pijn veroorzaken. Dankzij Shockwave-therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.

Hoe werkt het?
Shockwave-therapie is een behandeltechniek waarbij het letsel door middel van een nauwkeurig gerichte behandelkop wordt behandeld met korte krachtige pulsen die de patiënt als schokjes ervaart. Het zijn mechanische prikkels, trillingen op de huis die dwars door de structuur heen gaan (vergelijkbaar met het vergruizen van nierstenen). De behandeling verbetert de stofwisseling en de bloedcirculatie in het gebied waar het pijn doet. Het lichaam wordt als het ware aangespoord om zichzelf te genezen.

Waar wordt het voor gebruikt?
Shockwave-therapie wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat. Er zijn dan ook veel klachten die voor behandeling in aanmerking komen. Denkt u bijvoorbeeld aan:

• schouderpijn met beperkte beweeglijkheid
  • chronische elleboogpijn (tennis-, golferselleboog)
  • pijn aan de knieschijf
  • chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • hielpijn (hielspoor)
  • andere vormen van tendinitis

De behandeling
Na intake en fysiotherapeutisch onderzoek gaat de fysiotherapeut altijd in overleg met de patiënt over de behandelopties. Deze zal, wanneer hier redelijker wijs goed effect te verwachten is, als eerste kiezen voor de behandelopties die vallen onder de aanvullende verzekering voor fysiotherapie. Wanneer de fysiotherapeut constateert dat behandeling fysiotherapie niet het gewenste effect heeft en uw klacht geïndiceerd is voor Shockwave-therapie, zal de fysiotherapeut dit met u bespreken. Op verwijzing van de fysiotherapeut kunt u dan een afspraak maken voor een echografisch vervolgonderzoek bij het Shockwave Centrum. Dit kan via de centrale receptie (tel. 0593 524059). U geeft dan aan dat u op verwijzing van de fysiotherapeut een afspraak wilt maken voor echografisch vervolgonderzoek bij het Shockwave Centrum.

Na het echografisch onderzoek kan worden vastgesteld welke vorm van Shockwave-therapievan toepassing is voor uw klacht. Wanneer Radiale Shockwave-therapie wordt geadviseerd, kan dit deel uit maken van een behandeltraject fysiotherapie bij het Fysio Centrum in Beilen of Klijndijk. In dit geval is de Radiale Shockwave-therapie een onderdeel van een consult fysiotherapie en maakt deel uit van het fysiotherapeutisch behandelplan. Dit valt onder de aanvullende verzekering fysiotherapie. Wanneer u niet aanvullend verzekerd bent gelden de praktijktarieven van Het Fysio Centrum voor een fysiotherapeutisch consult.

Kosten informatie

Wanneer u wilt weten of uw klacht behandeld kan worden met shockwavetherapie dan kunt een afspraak maken voor een gratis vrijblijvend intakegesprek bij het Shockwave Centrum in Beilen of Klijndijk. Bel daarvoor met 0593 – 524059. De experts kunnen u vervolgens vertellen welke behandeling voor u het meest geschikt is en welke kosten daaraan verbonden zijn.

Wanneer er sprake is van een indicatie voor radiale Shockwave therapie binnen uw fysiotherapeutisch behandelplan, maakt deze onderdeel uit van een zitting fysiotherapie. Mocht dit het geval zijn dan wordt u doorverwezen naar een fysiotherapeut van het Fysio Centrum. Het is dan mogelijk dat de kosten hiervan vergoed worden door uw zorgverzekeraar.

Locaties

Fysiotherapeuten