Videoanalyse van het looppatroon

Lopen is een activiteit waar we niet bij na hoeven te denken. Wanneer het lopen niet zo goed meer gaat, kan videoanalyse helpen om het looppatroon te verbeteren. Vanwege pijnklachten of een bewegingsbeperking van een gewricht gaan we namelijk het lopen automatisch aanpassen (compenseren). Deze aanpassing is alleen in veel gevallen niet de juiste. Met videoanalyse van het looppatroon komen de ingeslopen fouten snel boven water.

Waar wordt het voor gebruikt?

Pijnklachten bij het lopen komen vaak voor bij slijtage van het kniegewricht. Hierbij is te zien dat de knie tijdens het lopen minder ver wordt gestrekt en/of gebogen, waardoor de knie eenzijdig wordt belast. Dit heeft verdere slijtage van het gewricht en een toename van pijnklachten tot gevolg. Om zelf uw eigen lopen te bekijken en beoordelen is haast onmogelijk. Ook een ervaren fysiotherapeut met zijn/haar timmermansoog zal moeite hebben om de aaneenschakeling van bewegingen goed te kunnen waarnemen.

De behandeling

Met videoanalyse filmen we u tijdens het lopen. Daarna spelen we dit met een speciaal programma op de computer beeldje-voor-beeldje af. Dan wordt zichtbaar welke ingeslopen bewegingen de oorzaak van uw klachten zijn. Door te zien wat u doet en dit uitgebreid te bespreken zijn veel fouten met eenvoudige oefeningen en adviezen al voor een groot deel te verhelpen. Dit zorgt ervoor dat u met minder pijnklachten makkelijker en langer kunt lopen.

Kosten informatie

Het verbeteren van het lopen met videoanalyse valt onder het terrein van de fysiotherapeut en wordt daardoor vergoed door uw zorgverzekeraar.

Locaties

Fysiotherapeuten