Bandenletsel van de knie

Soms kunnen een of meer kniebanden uitrekken of inscheuren. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Als uw onderbeen met een harde klap naar buiten wordt geforceerd, komt er veel kracht te staan op de binnenste collaterale knieband. Deze knieband kan dan een beetje verrekken, inscheuren of losscheuren. Dat kan bijvoorbeeld bij voetbal gebeuren. Uw voorste kruisband kan scheuren als u met kracht (bijvoorbeeld vanuit een sprong) neerkomt en uw onderbeen daarbij ver naar buiten draait of met grote kracht naar voren wordt gedrukt. Bij fors draaien kan de binnenste collaterale band soms tegelijk met de voorste kruisband verrekken of scheuren. Dit komt vaak voor bij wintersporters of balsporters.

Bij een scheur in een collaterale band ontstaat er een zwelling op de plek van de scheur. De zwelling ontstaat doordat er bij het scheuren wat bloedvaatjes beschadigen. Er kan daarom onder de huid ook een blauwe plek (bloeduitstorting) zichtbaar zijn. Op het moment dat een kruisband scheurt, voelt u soms iets knappen. Vaak is dan de hele knie binnen enkele uren dik, doordat er bloed in het gewricht stroomt. Als de kruisbanden beschadigd zijn, is uw kniegewricht minder sterk en zakt u gemakkelijk door uw been. Het voelt dan alsof u niet stevig op uw been staat. Als een knie pas na een dag begint te zwellen, dan zit er meestal vocht in de knie en geen bloed.

De eerste paar dagen kan het lastig zijn om te bepalen wat precies de blessure is. Pas als de zwelling en pijn verminderen, wordt het gemakkelijker om de knie goed te onderzoeken. Kunt u na het ongeluk uw been nog helemaal strekken, en er met uw volle gewicht op staan, dan valt de blessure waarschijnlijk mee. Kniebanden genezen dan meestal vanzelf. Is de pijn direct na het ongeluk zeer heftig en wordt de knie snel dik (binnen 20/30 minuten) dan moet u er een arts naar laten kijken. Na het ontstaan van de blessure kunt u contact opnemen met de fysiotherapeut voor tips, adviezen en oefeningen. Soms is het verstandig om een echo van de knie te maken om te kunnen bepalen hoe hevig de blessure is en hoe er behandeld moet worden. De revalidatie zal bestaan uit oefentherapie onder begeleiding van een fysiotherapeut. Wanneer de klachten hardnekkig zijn kan ook shockwave-therapie of EMTT worden toegepast om het herstel te stimuleren. Het is van belang om ook in beweging te blijven na het afsluiten van je fysio-traject. Misschien vind je het leuk om lid te worden van Fysio Fitness Beilen.