Chronische lage rugklachten

Chronische lage rugpijn is rugpijn die langer dan 3 maanden bestaat. Dan ontstaat een situatie dat de rugpijn zichzelf in stand blijft houden. Door de pijn gaat u de rug ontzien en verslappen de rugspieren. Dat begint al binnen 2 weken. Als de rug nu toch belast wordt, dan zal er al snel sprake zijn van een overbelasting van de verzwakte spieren en banden.

Twee derde van de Nederlanders lijdt aan een vorm van rugpijn. Over het algemeen kun je zeggen dat lage rugpijn met uitstraling het gevolg is van druk of beklemming van een zenuw vanuit de wervelkolom. Er is vaak geen duidelijk aantoonbare oorzaak van de pijn. Lage rugpijn kan ontstaan door een slechte houding, verkeerd zitten (bijvoorbeeld voor de computer), het tillen van een zware last (vertillen). Ook artrose of slijtage aan de wervelkolom veroorzaakt chronische lage rugklachten.

De klachten bij chronische lage rugklachten verschillen en hangen af van de oorzaak. Wel is er een aantal klachten dat het meest voorkomt. Dit zijn vooral uitstraling naar één of beide benen, een doof gevoel en tintelingen.

Chronische lage rugpijn kan het beste behandeld worden door de algehele en lichamelijke conditie te verbeteren. Dit kan door oefentherapie. Op een doordachte manier leert u verschillende oefeningen onder begeleiding van de therapeut uit te voeren. Hierdoor zult u zich beter voelen en gaat bewegen makkelijker. Het is wel van belang om in beweging te blijven ook als de therapie afgesloten is.