Hernia

Een hernia is letterlijk een ingewandsbreuk. Het is een wond, maar dan aan de binnenkant van uw lichaam. Het gaat het om een doorbraak/breuk van de kern van de zachte massa waaruit uw tussenwervelschijven bestaan. Oftewel als u een hernia heeft, dan heeft u een uitstulpende tussenwervelschijf. Een liesbreuk of een middenrifsbreuk vallen ook onder de noemer hernia. Meestal bedoelen we met de term hernia echter de hernia nuclei pulposi (HNP); oftewel de rugbreuk. Dit is een uitstulping van een tussenwervelschijf van de wervelkolom.

Het is niet duidelijk hoe een hernia ontstaat. Het kan zijn dat het overbelasting is, maar dat is nooit bewezen. Soms ontstaat een hernia plotseling. Bijvoorbeeld bij het niesen, hoesten, draaien, zwaar tillen, een schok of een val. Dit is een acute hernia. U kunt ook een hernia krijgen als gevolg van slijtage of chronisch verkeerd behandelen of omgaan met uw rug. In deze gevallen ontstaat de hernia geleidelijk. U ervaart steeds vaker en steeds meer klachten. Het lijkt erop dat dit door andere oorzaken komt, maar dat is misleidend.

Een hernia kan pijn in een been geven die doortrekt tot in het onderbeen, soms tot in de voet. Meestal is er ook lage rugpijn. De pijn in het been is scherp. Bepaalde houdingen of bewegingen, maar ook hoesten, niezen of persen, kunnen de uitstralende pijn oproepen of versterken. Soms heeft u minder kracht in uw been en heeft u het gevoel dat uw been slaapt. Afhankelijk van welke zenuwwortel er precies bekneld raakt, kunnen er verlammingsverschijnselen van een of meer spieren ontstaan, of een 'doof' gevoel van de huid in datzelfde gebied.

Een hernia geneest vaak vanzelf. Van elke vier mensen met een hernia genezen er drie zonder dat een operatie noodzakelijk is. Vaak wordt gedacht dat bij een hernia absolute rust moet worden gehouden en 'plat' in bed liggen noodzakelijk is. Dit is niet het geval. Probeer het rustiger aan doen, maar toch zo actief mogelijk blijven. Door oefeningen onder begeleiding van een fysiotherapeut te doen, kan de uitstulping worden teruggedrongen. Daarnaast is het belangrijk dat u leert de rug in zijn sterkste stand te belasten. Ook houdingscorrectie en oefeningen zijn van invloed op het herstel. Vaak wordt er pas aan een operatie gedacht wanneer er na 6 weken oefentherapie en/of fysiotherapie geen enkel resultaat is bereikt.