Hernia

Een hernia komt veel voor bij mensen tussen de 20 en 50 jaar. De meeste hernia’s zijn het gevolg van een aangeboren zwakte van de tussenwervelschijf. In sommige families komt een hernia dan ook meer voor dan in andere families. Soms ontstaat een hernia door een zware of langdurige belasting van de rug in een verkeerde houding, bijvoorbeeld door te lang verkeerd zitten.

Hoe ouder u wordt hoe meer kans u heeft op een hernia door slijtage. In de loop van het leven slijten de tussenwervels, bij de één wat meer dan bij de ander. Door deze slijtage kan de tussenwervelschijf inzakken en naar buiten puilen. Het is mogelijk dat overgewicht, roken, te weinig bewegen en een slechte conditie of slechte rugspieren uw kans op een hernia verhogen.

Een hernia kan pijn in een been geven die doortrekt tot in het onderbeen, soms tot in de voet. Meestal is er ook lage rugpijn. De pijn in het been is scherp. Bepaalde houdingen of bewegingen, maar ook hoesten, niezen of persen, kunnen de uitstralende pijn oproepen of versterken. Soms heb je minder kracht in je been en heb je het gevoel dat je been slaapt. Afhankelijk van welke zenuwwortel er precies bekneld raakt kunnen er verlammingsverschijnselen van een of meer spieren ontstaan, of een 'doof' gevoel van de huid in datzelfde gebied.

Een hernia geneest vaak vanzelf. Van elke vier mensen met een hernia genezen er drie zonder dat een operatie noodzakelijk is. Vaak wordt gedacht dat bij een hernia absolute rust moet worden gehouden en 'plat' in bed liggen noodzakelijk is. Dit is niet het geval. Probeer het rustiger aan doen, maar toch zo actief mogelijk te blijven. Door oefeningen onder begeleiding van een fysiotherapeut te doen kan de uitstulping worden teruggedrongen. Ook een EMTT behandeling kan helpen. Daarnaast is het belangrijk dat je leert de rug in zijn sterkste stand te belasten. Ook houdingscorrectie en oefeningen zijn van invloed op het herstel. Vaak wordt er pas aan een operatie gedacht wanneer er na 6 weken oefentherapie en/of fysiotherapie geen enkel resultaat is bereikt.