Impingement

Bij een schouder impingement worden spierpezen of slijmbeurzen ingeklemd tussen het 'dak' van de schouder (acromion en coracoideum) en de kop van het bovenarm bot (Caput humeri).

De vernauwing in de schouder is soms aangeboren, maar kan ook ontstaan door aangroei van bot. Bij het vaak heffen van de schouder, kan impingement door overbelasting ontstaan. De overbelasting zorgt voor kleine beschadigingen in de slijmbeurs of in de groep van spieren die de schouder stabiliseren. Dit zijn de zogenaamde rotator cuff spieren. Door de kleine beschadigingen in de slijmbeurs of de pees ontstaan verkalkingen. Daardoor raakt de slijmbeurs geïrriteerd en wordt dikker.

De kleine ruimte voor de spierpezen en slijmbeurzen zorgen voor pijn bij het bewegen. In de meeste gevallen treed er pijn op in de arm als u deze heft of naar binnen draait. De pijn is eerst af en toe aanwezig, later meer constant. Ook is de kans aanwezig dat in de nacht de pijn aanwezig is, vooral wanneer u op de schouder ligt en bij het omdraaien.

Er zijn verschillende manieren om impingement te behandelen. Wij hebben goede resultaten geboekt met shockwave-therapie. Met een echo wordt bepaald waar de vernauwing zit en waar de shockwave-behandeling moet plaatsvinden. Daarnaast is oefentherapie onder begeleiding van de fysiotherapeut erg belangrijk. Als de klachten ondanks dat blijven bestaan zal de huisarts aanvullend onderzoek overwegen. In veel gevallen zal dat bestaan uit het maken van een röntgenfoto. Als er aanwijzingen voor zijn, zal er een verwijzing volgen naar een orthopedisch chirurg.