Liesklachten

Een liesblessure is één van de chronische overbelastingsblessures die kunnen optreden bij lopen. Deze blessure wordt veroorzaakt door een irritatie van de aanhechting van een pees of spier die het been naar binnen beweegt. U kunt ook liesklachten krijgen van afwijkingen in uw heup.

Sporters zijn gevoelig voor liesklachten. Denk aan voetballers, (horden-) lopers en schaatsers. De oorzaak is vaak een gebrekkige warming-up en het overslaan van lichte stretchoefeningen. We spreken dan van acute liesklachten. Bij chronische liesproblemen ligt de oorzaak in een verkeerd bewegingspatroon van de lage rug en/of het bekken. Het kan zijn dat u verkeerd beweegt of dat het gebied van de lies te stijf is. Hierdoor worden tijdens het bewegen de botten en spieren in de liesregio anders belast dan bedoeld. Er komt op de pezen en spieren te veel kracht te staan waardoor uiteindelijk klachten kunnen ontstaan.

Bij liesklachten voelt u pijn aan de onderrand van het schaambeen en in de aanhechting van de spieren, die het been naar binnen beweegt. Dit zijn de zogenaamde adductoren. De pijn kan uitstralen naar de binnenkant van het bovenbeen of naar de buikspieren. U kunt last hebben van opstartklachten in de ochtend als teken van overbelasting op de vorige dag. De pijn treedt vooral op tegen het einde van een zware belasting en wordt dan steeds erger. U voelt pijn bij sprinten, draaibewegingen en trappen tegen de bal. De klachten verdwijnen in eerste instantie nog na een warming-up, maar na afloop van de training keren ze weer terug. Als er toch wordt doorgesport, nemen de pijnklachten nog meer toe en zal lopen uiteindelijk niet meer (goed) mogelijk zijn.

Doordat bij chronische liesproblemen een verkeerd bewegingspatroon met de klachten te maken heeft, is het belangrijk om nader onderzoek te doen naar de lage rug en het bekken. Daarvoor kan de fysiotherapeut een echo maken. De behandeling kan bestaan uit oefentherapie en/of het mobiliseren van banden en gewrichten. Ook hebben wij in de praktijk goede resultaten met Shockwave-therapie met name bij dit soort liesklachten. De shockwave-therapie is gericht op pijnvermindering en het bespoedigen of in gang zetten van het herstel.