Pijn bij het vrijen

Verschijnselen en oorzaak

Er zijn grofweg twee soorten pijn die bij vrouwen voor komen; opervlakkige pijn en diepe pijn. De mate van de pijn verschilt per persoon.

• Oppervlakkige pijn
    Bij deze vorm is er pijn bij aanraking of wrijving tegen de vagina-ingang. Hierdoor is het pijnlijk en lastig om geslachtsgemeenschap te hebben. Ook kan het zijn dat er pijn ontstaat bij het inbrengen van een tampon of een vinger. In sommige gevallen is het zelfs onmogelijk om iets in de vagina te brengen. Deze vorm is eigenlijk geen dyspareunie, maar heet vaginisme. De oorzaak van oppervlakkige pijn bij vrijen en vaginisme is veelal een overactieve bekkenbodemspier (teveel spanning van de bekkenbodemspier). Hierdoor wordt de vagina-ingang vernauwd en/of verhard en is aanraking of wrijving pijnlijk.
  • Diepe pijn
    Hierbij wordt er inwendige pijn gevoeld in de vagina, onderbuik of de lage rug tijdens of na penetratie van de penis in de vagina. Bij deze vorm is er geen eenduidige oorzaak aan te wijzen. Soms kan het zijn dat klachten van de lage rug of het bekken zich uiten tijdens het vrijen. Ook kan het zijn dat de vrouw onvoldoende opgewonden is, waardoor de penis de baarmoeder raakt tijdens geslachtsgemeenschap. Tot slot kan er een verzakking van de blaas, baarmoeder of darmwand zijn opgetreden, waar de penis tegenaan stoot. Ook dit zou de diepe pijnklachten kunnen veroorzaken.

Er heerst nog altijd een taboe op het onderwerp seksualiteit. Het is iets intiems wat u niet zomaar met iedereen deelt. Toch is het belangrijk om problemen kenbaar te maken aan uw bekkenfysiotherapeut of huisarts. Schroom niet om contact op te nemen, want in veel gevallen kan een behandeling zorgen dat de klachten afnemen of zelfs verdwijnen.