Slijmbeursontsteking

Een slijmbeurs, ook wel bursa genoemd, is een met vocht gevuld zakje waarvan de wand bekleed is met een speciaal slijmvlies. Slijmbeurzen zitten vooral op plaatsen waar sprake is van wrijving en/of druk, bijvoorbeeld op een onbeschermd of uitstekend lichaamsdeel, of op plaatsen waar een pees over een bot loopt. Wanneer een slijmbeurs ontstoken raakt, is er een slijmbeursontsteking. Dit noemen we ook wel bursitis. Een peesaandoening (tendinitis) in actueel stadium wordt vaak ten onrechte als slijmbeursontsteking aangeduid.

De slijmbeurs kan door meerdere oorzaken geïrriteerd raken. Bij jongere mensen ontstaat het vaak door overbelasting door werkzaamheden boven het hoofd. Bij training kan ook onderbelasting een ontsteking veroorzaken. Bijvoorbeeld bij onnatuurlijke bewegingen of wanneer u opeens veel meer gaat trainen. U kunt ook een slijmbeursontsteking oplopen door een klein ongeval, zoals zich vertillen of een val. Hierdoor kan een scheurtje in de spier ontstaan. Dit noemen we een acute slijmbeursontsteking. Bij oudere mensen is de spieraanhechting kwetsbaarder. Er ontstaan eerder scheuren, welke moeilijker genezen. Hierdoor wordt het spieroppervlak onregelmatig en raakt de slijmbeurs sneller geïrriteerd.

De klachten bij een slijmbeursontsteking ontstaan vaak geleidelijk. U merkt het aan pijn rond het schoudergewricht bij heffen en draaien van de arm. Het kan uitstralen naar de elleboog of nek. Ook het liggen op de arm voelt pijnlijk. De aangedane slijmbeurs is vaak gezwollen en pijnlijk. Het kan even duren voor de ontsteking en de klachten afzakken. Een dergelijke ontsteking kan later ook gemakkelijk weer terugkomen.

Er is eigenlijk maar één behandelmethode en dat is rust voor een lange tijd. Het probleem daarbij is dat door te lange rust een bevroren schouder kan ontstaan. Het wordt dus niet aangeraden om de schouder geheel te ontzien. Oefentherapie onder begeleiding van een fysiotherapeut wordt dan vaak aangeraden. U zult na die tijd ook moeten blijven trainen. Dit kan door FysioFitness te gaan beoefenen. Voor de zekerheid wordt er soms een echografie laten maken om de werkdiagnose te ondersteunen.