Slijtage/artrose Knie

In de meeste gevallen is de oorzaak gelegen in het verouderingsproces, echter de exacte oorzaak van artrose is niet geheel bekend. Slijtage van de knie kan ook veroorzaakt/verergerd worden door andere factoren zoals overgewicht, erfelijke aanleg, eerdere operaties of ernstig knieletsel, langdurige ontstekingen van het gewricht (bijv. reuma, jicht), fysiek zware beroepen of te intensieve sporten.

Slijtage van de knie veroorzaakt pijn. Bij een versleten knie treedt de pijn meestal op bij lopen, traplopen en lang staan. Fietsen levert in de regel veel minder klachten op. De pijn wordt in het begin niet veroorzaakt door het kraakbeen zelf of het onderliggende bot. De pijn wordt veroorzaakt doordat kleine stukjes kraakbeen die losraken van het gewricht door het gewrichtskapsel worden opgenomen en daar een ontsteking veroorzaakt. In het beginstadium treedt de pijn dan ook niet op tijdens een inspanning maar meestal enkele uren daarna. In een vergevorderd stadium is de pijn de hele dag door aanwezig en is meestal 's morgens het ergst als je op gang moet komen. Na een minuut of tien in beweging te zijn geweest worden de pijnklachten dan weer minder.

Een eenduidige behandeling voor artrose bestaat nog niet, welke behandeling nodig is hangt af van het stadium en de ernst van de klachten.
Belangrijk in de therapie is het aanpassen van de belasting aan de belastbaarheid. Therapie bestaat uit het verbeteren van de functie van de knie in de vorm oefeningen gericht op kracht, stabiliteit en beweeglijkheid van de knie. Blijven bewegen is bij slijtage van de belangrijk om het proces te remmen.
Shockwave therapie en EMTT kunnen ingezet worden om de pijn te verminderen.
Als laatste optie kan gekozen worden voor een gewricht vervangende prothese middels een operatieve ingreep, dit wordt ook wel een kunstknie genoemd.