Hoofdpijn

De klachten die mensen hebben bij hoofdpijn kunnen enorm verschillen per persoon en per "soort" hoofdpijn. De hoofdpijn kan zeurend zijn, maar ook bonzend of kloppend. De klachten kunnen aanwezig zijn in het achterhoofd maar ook bovenop het hoofd of achter de ogen. Sommige mensen zijn overgevoelig voor licht en / of geluid en anderen hebben dit niet. Vaak hebben mensen met hoofdpijn ook nekklachten. Dit kan komen door spierspanning of een overgevoelig zenuwstelsel. Een fysio- en manueel therapeut analyseert de klachten na een uitgebreid vraaggesprek en onderzoek en kijkt of er sprake is van:

-spanningshoofdpijn ("tension type headache")

-migraine

-cervicogene hoofdpijn

-cluster hoofdpijn

-hoofdpijn door overmatig gebruik van cafeine of medicatie ("medication overuse headache")

-aangezichtspijn

-dysfuncties van het kaak-gewricht

Het komt regelmatig voor dat iemand verschillende soorten hoofdpijn heeft, bijvoorbeeld migraine én spanningshoofdpijn.

Triggers kunnen hoofdpijnklachten uitlokken of verergeren bij mensen die al gevoelig zijn voor hoofdpijn. Bekende triggers zijn stress, hormonale veranderingen, vermoeidheid, teveel of te weinig slaap, (werk)houding of nekklachten. Lichamelijke conditie kan ook een rol spelen bij hoofdpijn. Sommige mensen komen door hun klachten minder aan beweging toe of zijn hier wat angstig voor geworden. Hierin kan je fysiotherapeut je begeleiden en adviseren, want sporten en bewegen kan juist bijdragen aan het verminderen van je klachten.

Als je last hebt van spanningshoofdpijn, migraine met daarbij nekklachten of cervicogene hoofdpijn, is een behandeling door een fysio- of manueel therapeut vaak zinvol. De frequentie en ernst van je hoofdpijnklachten kan hierdoor afnemen en het kan fijn zijn om te weten wat je zelf kan doen aan je klachten. Dingen die aan bod komen tijdens de behandeling zijn:

-achterhalen welke hoofdpijn soort(en) je hebt

-triggers vaststellen

-uitleg en advies over je klachten, leefstijl, beweging etc.

-ontspanningsoefeningen aanleren

-de beweeglijkheid van nek en bovenrug optimaliseren met manuele therapie

-het trainen van specifieke nekspieren

-het trainen van de algehele conditie en evt. ook de rest van het lichaam

Als stress of spanning een grote rol speelt bij je klachten kun je begeleid worden door onze fysiotherapeut met affiniteit psychosomatiek. Sommige vormen van hoofdpijn zijn te behandelen met medicijnen. Het doel hiervan is verlichting van de klachten of zelfs het voorkomen van klachten. Je wordt hierin begeleid door je huisarts of neuroloog.