Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn wordt veroorzaakt door spierspanningen in de hals, de schouders en het hoofd. De monnikskapspier, een spier in de schoudergordel, speelt hier vaak een rol. De pijn is dan te verlichten door massage van deze spier, vooral op de plaats waar de spier aan de schedel hecht. Na de eerste massages kunnen de klachten in eerste instantie verergeren door de veranderingen in de spieren, maar dat gaat voorbij.

De precieze oorzaken van spanningshoofdpijn zijn niet bekend. Laboratorium- en ander onderzoek levert vrijwel nooit iets op. Sommige mensen hebben hun hele leven lang zeer geregeld last van spanningshoofdpijn. Er zijn factoren die bijdragen aan het ontstaan ervan, zoals depressiviteit, stress, angsten, lawaaioverlast, schadelijke dampen en vermoeide ogen. Ook problemen aan de nekwervels (cervicale spondylose), hoge bloeddruk en oogafwijkingen kunnen de oorzaak van spanningshoofdpijn zijn.

Spanningshoofdpijn komt meestal plotseling op. Uw hoofd gaat bonzen en het is net of u een strakke band om uw hoofd hebt. Soms voelt u ook druk achter de ogen. De pijn is in de ochtend meestal het lichtst en neemt in de loop van de dag toe. Spanningshoofdpijn kan een paar uur, maar ook een paar dagen, weken of zelfs maanden duren. Spanningshoofdpijn is anders dan migraine. Een migraine-aanval is altijd van korte duur, terwijl spanningshoofdpijn lang kan aanhouden. Wanneer u spanningshoofdpijn heeft hoeft u bovendien niet te braken en bent u niet overgevoelig voor licht.

De behandeling van spanningshoofdpijn is breder dan fysiotherapie alleen. U kunt bijvoorbeeld ook behandeling van een psycholoog nodig hebben. De fysiotherapeut kijkt hoe uw houding en beweging verbeterd kunnen worden. Door massage worden de spieren ontspannen, maar dat alleen is niet voldoende. De spanning in de spieren wordt immers iedere dag weer opgebouwd. Massage is daarom een ondersteuning van de zelfwerkzaamheid van de patiënt, die bestaat uit het steeds weer bewust laag houden van de spierspanning. Dit kan onder andere door ontspanningsoefeningen te doen. Het herstel gaat meestal gepaard met pieken en dalen. Meestal is het eerste resultaat pas te zien na ongeveer zes weken. De gehele behandeling kan soms wel een half jaar in beslag nemen.