Stijve nek

De nek vormt de verbinding tussen de romp en het hoofd. De nekwervels, spieren en andere verbindingen zorgen voor een stevige fixatie, maar laten mogelijkheden voor beweging over. Al deze structuren kunnen aanleiding geven tot nekpijn. Meestal wordt pijn in de nek veroorzaakt door een aandoening van de spieren. Langdurige spanning (bij stress) en een verkeerde houding zijn de belangrijkste oorzaken van deze klachten.

In veel gevallen ontstaat een stijve nek door vastzittende spieren. Bijvoorbeeld door een verkeerde houding, kou op de spieren, geslapen in een bepaalde houding. Een stijve nek is net als hoofdpijn of rugpijn, in principe een algemene klacht die vaak onschuldig is en tijdelijk. Gewone pijnklachten worden vaak bestreden met pijnstillers. Toch kan ook een stijve nek een ernstiger oorzaak hebben. Het kan zijn dat een stijve nek onschuldig lijkt, maar dat er achteraf toch een ander probleem achter blijkt te zitten. Ga daarom voor acute klachten die aanhouden altijd naar een huisarts.

Als u last heeft van een stijve nek kunt u ook last hebben van hoofdpijn of pijn in de schouders en rug. Omdat u pijnklachten heeft is de kans groot dat u krampachtig gaat bewegen of bewegingen probeert te vermijden, met als gevolg dat er nog meer spierpijn bijkomt. Plotselinge bewegingen kunt u het beste vermijden. Forceer niks maar probeer toch gewoon te bewegen. Als dat niet helpt kan een arts u een pijnstiller in combinatie met een lage dosering van een spier ontspannend middel voorschrijven, zodat de pijn vermindert en de spieren niet steeds krampachtiger houding aannemen maar zich juist ontspannen. Bepaalde behandel- en oefenmethodes kunnen de klachten verminderen dan wel wegnemen. In principe zal de natuur deze aandoening herstellen. Fysiotherapie kan de natuur een handje helpen.