Tenniselleboog

Een aandoening aan de elleboog heeft veel verschillende namen. In de volksmond wordt het vaak tenniselleboog genoemd. Tegenwoordig wordt het ook wel 'Wii-arm' genoemd, naar de gelijknamige spelcomputer. En in vaktermen epicondylitis lateralis. Het gaat om een peesaandoening van de aanhechting van de pols- en vingerstrekkers. Deze spieren lopen van de buitenzijde van de elleboog naar de rugzijde van onderarm en hand.

Niet alleen tennissers kunnen een tenniselleboog (tennisarm) krijgen. Ook andere bewegingen zoals schilderen, de heg knippen en schroeven draaien kunnen deze blessure veroorzaken. Het gaat vaak om herhaalde bewegingen bij dagelijkse activiteiten. Een tenniselleboog is dus een vorm van overbelasting van een pees. Daarnaast speelt ook leeftijd een belangrijke factor. Spiergroepen raken zwaarder belast en gewrichten worden minder stabiel bij het ouder worden, waardoor de pezen eerder problemen kunnen geven.

Bij een tenniselleboog heeft u pijn aan de buitenzijde van de elleboog. In het beginstadium doet de pijn zich voor na een zware inspanning en ebt na enkele uren weg. Bij meer belasting van de pees neemt de pijn toe. In het volgende stadium zal de pijn ook tijdens een normale bezigheid, op het werk of bij het sporten voelbaar zijn. Denk hierbij aan hef- en draaibewegingen van de arm, zoals het vasthouden van een tennisracket, maar ook alledaagse dingen zoals het openen van een deur of afwassen. Het kan zelfs zover gaan dat u ook pijn voelt in rust. Bewegen wordt dan steeds moeilijker en pijnlijker. U voelt dan vooral in de ochtend een stijf gevoel. De klachten ontstaan meestal geleidelijk maar kunnen ook plotseling ontstaan, vaak door een verkeerde beweging.

Het is een aandoening die lastig te behandelen is en vaak hardnekkig in de klachten. Voor bepaalde vormen van deze klachten is er tegenwoordig ook shockwave-therapie, die in een klein aantal centra in Nederland wordt toegepast. Waaronder in het Shockwave Centrum. Naast shockwave-therapie is ook oefentherapie nodig voor een sneller herstel. Vooraf wordt een echografie gemaakt. Hiermee bepalen we hoe erg de pees is aangedaan en op welke plaats precies. Andere manieren van behandelen zijn de doorbloeding te verbeteren met ultrageluid en door middel van specifieke spiertraining.