Tenniselleboog/golferselleboog

Niet alleen sporters kunnen een tenniselleboog of een golferselleboog krijgen. Ook andere bewegingen zoals schilderen, de heg knippen of veel muizen of typen bij beeldschermwerk kunnen deze blessure veroorzaken. Het gaat vaak om herhaalde bewegingen bij dagelijkse activiteiten of langdurige kleine bewegingen die uiteindelijk kunnen leiden tot een blessure. Een tennis- of golfers elleboog is dus een vorm van overbelasting van een pees.

Bij een tenniselelboog heb je pijn aan de buitenzijde van de elleboog. Bij een golfers elleboog heb je pijn aan de binnenzijde van de elleboog. In het begin stadium doet de pijn zich voor na een zware inspanning en trekt na enkele uren weg. Bij meer belasting van de pees neemt de pijn toe. In het volgende stadium zal de pijn ook tijdens een normale bezigheid, op het werk of bij het sporten voelbaar zijn. Denk hierbij aan hef- en draaibewegingen van de arm, zoals het vasthouden van een tennisracket, maar ook alledaagse dingen zoals iets vasthouden, het openen van een deur of afwassen. Het kan zelfs zover gaan dat je ook pijn voelt in rust. Bewegen wordt dan steeds moeilijker en pijnlijker. Je voelt dan vooral in de ochtend een stijf gevoel. De klachten ontstaan meestal geleidelijk maar kunnen ook plotseling ontstaan.

Er zijn verschillende mogelijkheden om deze blessure te behandelen. Voorbeelden hiervan zijn oefeningen, massage, mobilisaties volgens de Mulligan methode, manuele therapie of dry needling. Ook worden er goede resultaten geboekt met shockwave therapie. Dit wordt altijd gecombineerd met oefentherapie. Voorafgaand aan een shockwave traject wordt een echografie gemaakt. Op de echo kunnen we de ernst en locatie van de blessure beoordelen.